Respektfuld adfærd

Vuggestue og børnehave

Respektfuld adfærd

Siden sommeren 2023 har personalegruppen i børnehaven arbejdet med, hvorledes vi lærer børnene at være respektfulde over for andre børn og voksne.

Børnene tilbringer i gennemsnit ca. 1/3 af døgnets 24 timer i vores hus sammen med os, og derfor ser vi det som en pædagogisk opgave at vise børnene vejen frem.

I dagligdagen har vi derfor særligt fokus på følgende adfærdspunkter:

  • Rydde legetøj op ude/inde, når en voksen beder om det.
  • Vigtigheden af altid at kunne sige godmorgen, hej og farvel (verbalt/nonverbalt).
  • Turtagning i samtale og vente på, at den anden bliver færdig med at tale.
  • Behovsudsættelse.
  • Holde orden i sin garderobe og vide, hvilket tøj der er i ens egen garderobe/kasse.
  • Være i ro og klar til at lytte til eksempelvis fællesbeskeder.
  • At sige: ”Tak for mad – må jeg gå fra bordet?”
  • At kunne deltage i gåture med en ven i hånden (sikkerhed).
  • At børnene er veloplagte og veludhvilede.
  • Et positivt og venligt sprog.
  • At børnene har indsigt i ugens aktiviteter (snak om ugeplanen derhjemme).
  • At barnet oplever sig betydningsfuld (går selv, bærer sin egen taske, sætter madkassen på plads).

I børnehaven ser vi også frem mod en skoletid hvor, ovenstående vil være en vigtig del af barnets måde at kommunikere positivt og åbent på.

Det er ikke kun personalet, som skal lære barnet at høre efter. Barnet skal have guidning og hjælp til f.eks. at sige farvel og tak for i dag, også af forældre/bedsteforældre. Forældre skal gå foran som et godt eksempel og eksempelvis bede barnet om at rydde 5 ting op fra legepladsen.

Det ligger i hele husets kultur og forventninger, at både personale og forældre samarbejder og ser vigtigheden af, at børnene ikke skal blive i tvivl om, hvad der forventes af dem, og at det ikke er alting, som er til diskussion eller til valg. Det er os voksne/forældre, som er garant for, at kommunikationen udvikles og oplæres.

I børnehaven arbejder vi ud fra en regel om, at vi ved henvendelse til barnet maks. siger barnets navn to gange, hvis det er nødvendigt. Hvis barnet ikke vender sig om eller stopper op, eller hvis barnet ignorerer henvendelsen, kontakter vi barnet og fortæller det, at han/hun skal vende sig og vise, at det lytter/har øjenkontakt.

Hvad skal alt dette bruges til? Det skal give børnene tryghed og ro til at udvikle sig fra det udviklingstrin, de befinder sig på, uden at skulle være ansvarlige for den gode stemning eller risikere at føle sig overset.